Mensen service

Procter & Gamble, jaaromzet 2016: 65 miljard dollar, winst rond de 4 miljard. Nederlandse Spoorwegen, jaaromzet 2016: bijna 5 miljard euro, winst 212 miljoen. Camping de Klashorst, gelegen in het Vechtdal in Overijssel, cijfers onbekend. Alle drie ondernemingen kregen de afgelopen periode te maken met mijn onhandigheid. Een mooie reis langs service, klant, klacht en mens. Een verhaal over groot, klein, het verschil daartussen en een herdefinitie van ‘waarde’.

Ik gebruikte het wastablet van Ariel onjuist. Ik legde het óp mijn was in plaats van er onder. Dat deed ik al jaren maar nu was het plastic omhulsel half gesmolten vastgekleefd aan mijn mooie, fijne truitje. Zonder nadenken probeerde ik het los te trekken waarmee ik een gat in mijn trui trok.

Ik reisde 1 van mijn zeldzame keren met de trein en logde in met mijn anonieme kaart bij het NS poortje bij de ingang van het station. Ik reisde met de Arriva trein waarin de conductrice me uitlegde dat ik bij het verkeerde bedrijf was ingelogd. Dat er op dit traject geen mogelijkheid was meer tot uitloggen en dat ze kon zien dat de NS wel 20 euro van mijn OV kaart had afgeschreven.

Ik reserveerde een dag van te voren een overnachting voor 2 campers bij camping de Klashorst, een prachtige natuurcamping nabij Ommen. ’s Avonds vertelde mijn huisarts me dat ik een luchtweginfectie had dus ik moest annuleren. Volgens de algemene voorwaarden te laat en alle recht om het volledige bedrag in rekening te brengen. Ik ontving een alleraardigst bericht van Herma. Dat ze me veel gezondheid toe wenste en me graag een volgende keer wilde begroeten. Mijn hart maakte een sprongetje en ik sprak met mijn reisgenoot af dat we zodra het kon daarheen zouden gaan.

Ik belde met Procter & Gamble en legde de situatie uit. De mevrouw vertelde me dat ze het zou overleggen. Tussen de regels door begreep ik dat het overleg onnodig zou zijn omdat ik het truitje zelf kapot had gemaakt. Ze konden me wel een nieuw pak wastablets toesturen. Ik wachtte op reactie en ontving een enquête: Procter & Gamble hechtte echt veel waarde aan mijn mening en vroeg me daarom pas te reageren wanneer mijn klacht was opgelost. Ik wachtte nog langer en kreeg geen verdere reactie. Dus vulde ik de enquête in en gaf mijn ongerief aan. Binnen korte tijd ontving ik een mail: doordat het product niet volgens de instructies gebruikt is was verdere tegemoetkoming niet mogelijk. Jouw fout, jouw blaren.

Zo niet de NS, zij stortten na een totaal onbegrijpelijke mail de 20 euro terug. Mij achterlatend met de gedachte hoe buitenlanders in ons land reizen en hoeveel van de jaarlijkse inkomsten van de NS worden geïnd met  niet gemaakte reizen.

De grote dikke vis Procter & Gamble is zo log, onpersoonlijk en vol regels geworden dat alle binding met de eindgebruiker is verdwenen. De onhartelijke reactie is voor mij een reden om mijn best te doen alle producten door hun geproduceerd te mijden. Dat is bijkans niet eenvoudig.

Nederlandse Spoorwegen, krabbelend, struikelend als een peuter proberen een bedrijf te leiden. Met alle onhandigheden en soms irritatie opwekkende stommiteiten.

Camping de Klashorst! (tromgeroffel en trompettergeschal!). Ik voel me een mens! Ik word gezien! Een paar tientjes wegen niet op tegen hartelijkheid, beterschap wensen. Mijn hart juicht! Oh, wat kijk ik uit naar een nachtje in Diffelen!

En naar een wereld waar ieder beseft wat hij of zij is: een mens, energie. In relatie met andere energieën. Inderdaad verbonden in een grote keten. Maar niet die van vergaderingen, jaarcijfers en omzet targets. Verbonden in de grote keten van liefde, aandacht en energie. Niet gevangen in cijfers en getallen, oh zo waardevol.

Was voorzichtig, reis veilig, geniet vol!