Genieten


Waar train je voor'?, was de vraag die mijn hersenmachine op volle kracht aanzwengelde. Want dit was een vraag die 'goed' beantwoord moest worden.

Ik begon een zin, stokte en uiteindelijk stamelde ik wat over borstcrawl en onder water zwemmen alvorens ik me omdraaide, me van de kant afduwde en wegzwom. M'n hoofd onder water, de bellen van mijn uitgeademde lucht langs mijn oren.

Het duurde best een aantal banen zwemmen voordat ik het juiste antwoord kon geven: ik geniet. 'Ah, werd er gereageerd, 'je traint om te genieten?'. Waarop ik simpel kon antwoorden: 'nee, ik train er niet voor. Ik doe het al. Ik geniet. Ik geniet van het gevoel van het water langs mijn lichaam, ik geniet van het blauw dat ik zie door mijn zwembril, ik geniet van het geluid, ik geniet van de spierkracht in mijn lichaam. Ik zwem omdat ik ervan geniet’.


Een mooi besef. Interessant om de vooronderstelling en suggestie bij de ander te zien: banen zwemmen doe je om te trainen voor een bepaald doel. Interessant om mijn eigen reactie te zien: direct de ratio aan om een ‘goed’ antwoord te geven. Interessant om mijn eigen vooronderstelling te zien dat het trainen gericht zou moeten zijn op een lichamelijke component. En tevens interessant om zo heel bewust te ervaren waarom ik het geen enkel probleem vind om op zondagmorgen om zeven uur op te staan om te gaan zwemmen. Ik hou van het water en ik geniet ervan.

Wij doen een heleboel dingen in ons leven op de automatische piloot. We zitten vol met overtuigingen en vooronderstellingen over hoe dingen (moeten) zijn, hoe mensen (moeten) reageren en vooral over hoe we zelf (moeten) zijn. In heel veel gevallen zijn we ons niet bewust van deze aannames en vooronderstellingen waardoor er misverstanden en conflicten ontstaan. Met onszelf en met anderen die natuurlijk ook hun eigen vooronderstellingen hebben.

Door wat meer afstand te nemen wordt je overzichtsbeeld scherper. Je ziet een groter geheel waardoor je in staat bent te zien wat je eigen gedachten zijn, waar je emoties een (te) grote rol spelen en waar je wellicht onbewust bent meegesleurd door (beperkte) aannames en vooronderstellingen. Wanneer je je dat bewust wordt, is het eenvoudiger in contact te komen. In eerste instantie met jezelf en daarna met de ander. Je reageert vanuit een groter geheel waardoor je misverstanden en onbegrip voorkomt. Een aanrader.

Natuurlijk blijft dat oefenen en steeds opnieuw proberen. Maar door steeds je ‘bewust zijn’ te trainen groeit het en kan je er sneller en eenvoudiger naar terug keren.

Je traint je bewust zijn door te mediteren of in een flow te komen door dingen te doen waarmee  je je hoofd even stil krijgt. Je bewustzijn groeit daardoor en krijgt meer ruimte.

Mijn hoofd wordt stil van zwemmen. Van het water om me heen, de beweging en de bellen langs mijn oren. Was ik uiteindelijk toch aan het trainen…. Mijn eigen bewust zijn.

Fijne dag.