Aspergetijd!


Het is weer zo ver: de natuur heeft haar belofte gehouden en levert ons momenteel de prachtigste asperges. Ik weet dat over smaak niet valt te twisten maar ze zijn heerlijk. Met veel plezier legde ik ze dan ook in mijn mandje vorige week: prachtige witte stengels die me deden uitkijken naar een heerlijke maaltijd.
Zoals altijd en overal, geldt het yin-yang pricipe ook hier: er is naast het plezier van lekker eten een aantal hobbels. Eén kennen we allemaal: de’ iets-meer-ruikende’ toiletgang na het eten van asperges. Je pies stinkt! Niks aan te doen, neus dicht, volgende dag is het over.
De andere hobbel kwam ik vorige week aan mijn aanrecht tegen: een stapel asperges schillen is een heidens karwei waar ik als een berg tegen op zag…. Dat moest anders! En in een split second creëerde ik het recept voor mindful asperges schillen. Worden ze nog lekkerder van! Hieronder mijn recept:
1.       Koop een berg asperges
2.       Zorg voor een goed schilmes
3.       Onderschat de power of the mind niet. NOOIT!
4.       Zorg dat je goed staat of zit (voeten op de grond)
5.       Creëer in je het gevoel van vreugde, plezier, blijdschap en/ of dankbaarheid: deze hele stapel mag jij nu bereiden en ga je straks nog meer van genieten
6.       Begin aandachtig te schillen (punt vastpakken en naar het uiteinde toe)
7.       Ontdek iets wat je er leuk/ mooi aan vindt. (Ikzelf vond het prachtig om te zien hoe er een glimmend laagje tevoorschijn kwam wanneer ik met het mesje langs de asperge schilde).
8.       Blijf steeds je aandacht richten en genieten.
Het was bijna een teleurstelling te merken dat de stapel geschild was. Wat een heerlijke oefening!
Eitjes erbij, ham en aardappeltjes, botersausje en smullen maar!
Gun jezelf het plezier. Juist in dagelijkse handelingen zitten prachtige oefeningen om je mind te sturen in plaats klakkeloos te volgen. Tuin schoffelen, stofzuigen, routineklussen op je werk. Maak er een meditatieoefening van en beleef het plezier.