Master of Silence

Ik werd vanmorgen wakker met een uitzonderlijk gevoel: een hele dag voor me met maar 1 afspraak. Voor een wandeling in de natuur! Een aparte ervaring. Voor de meesten duurt het tot de vakantieperiode voordat dit soort bijzondere momenten zich voordoen. En dan nog is het maar een zeldzaamheid omdat de zuinig verworven vrije dagen meestal worden vol gepland met afspraken met vrienden en familie.

We zijn in een ritme beland van veel dingen tegelijk doen: terwijl ik deze blog schrijf hang ik in de wacht om telefonisch informatie aan te vragen. Daarnaast doen we een groot aantal dingen volledig op de automatische piloot. Je herkent vast het gevoel dat je ‘ineens’ al een heel eind verder bent op je route onderweg naar huis. Alsof je ‘even niet hebt opgelet’. En dat is dan ook feitelijk zo.
Door deze gewoonte van acties uitvoeren zonder gerichte aandacht, bestaat de kans de binding met je kern te verliezen. Dat kan heel uiteenlopende gevolgen hebben: je doet dingen die je eigenlijk niet wilt doen, voelt je moe en prikkelbaar en je zit niet lekker in je vel.
De oplossing is even simpel als ingewikkeld: word een Master of Silence! Want alleen in stilte kan je je eigen schoonheid weer vinden en ervaren. En kan je vanuit daar beslissen of je door wilt gaan met (bijvoorbeeld) het werk dat je doet of de maaltijd die je voor je neus hebt staan.
Hoe word je een Master of Silence:
Richt je aandacht
Plan iedere dag minimaal 5 minuten waarop je volledig je aandacht probeert te richten op 1 ding. Dan komen er waarschijnlijk allerlei afleidende gedachten of gevoelens, dat is normaal. Het enige wat je doet is steeds je aandacht weer terugbrengen naar je onderwerp (dat kan zijn een kaars, een zin, een gevoel of je ademhaling).
Breng zoveel mogelijk tijd door in de natuur
De bomen leren je stil te staan én mee te bewegen. Kijk ernaar, loop er langs en adem diep in.
Eet met aandacht en gezond
Stop niet zonder aandacht eten in je mond. Het is de brandstof voor je lichaam. De motor van je leven.
Sport
Maak je hoofd leeg door je lichaam te activeren.
Mijn lege dag bracht me een opruimbui waarbij ik op tien plaatsen tegelijk dingen deed (gewoonte/ onbewust/ minimaal gerichte aandacht). Vervolgens een moment van rust en een goede lunch (Master of Silence!). Daarin kwam de stilte en ruimte voor nieuwe plannen. Vanuit enthousiasme en plezier in plaats vanuit angst en overleving. Ik maakte een prachtige wandeling op de hei en neem jullie daar nu met veel plezier mee naar toe.
Gebruik de decembermaand om te oefenen! Word een Master of Silence. Eet bewust. Geef bewust. Ontvang bewust. Deel bewust en adem bewust. Het is zo verschrikkelijk leuk!