Face your fears - een 'angstig' bericht

Je kent vast wel het gezegde ‘angst is een slechte raadgever’. Wat zoveel betekent als: ‘je moet beslissingen niet vanuit angst gestuurd nemen’. Daarnaast vergeet ik nooit de woorden van een beroemde bergbeklimmer (zijn naam ben ik wel vergeten…) die zei: ‘angst is 1 van mijn beste raadgevers: het houdt me bij de les en maakt me niet overmoedig. Angst is 1 van de redenen waarom ik dit hier kan navertellen’.
Ik vond het een prachtig beeld, doorspekt met waarheid.
Angst is, net als blijdschap, woede en verdriet een emotie. Emoties komen, samen met gedachten, als een bijna voortdurende stroom uit ons brein, onze Mind. In onze samenleving wordt veel waarde gehecht aan hetgeen je produceert met je Mind. Al zeer jong word je gestimuleerd om vooral je denken te ontwikkelen en worden ‘zachtere’ kwaliteiten als bijvoorbeeld invoelen bestempeld als minder nodig.
 Door te mediteren ervaar je dat jij zoveel meer bent dan je gedachten en emoties. Dat er een diepere laag is waarmee je in contact kan zijn. Naarmate je dit vaker ervaart, kan je je bewust worden dat de emoties en gedachten vanuit je mind een stuk oppervlakkiger zijn dan de ervaringen en het pure weten vanuit je zelf, je eigen diepe kern. Dat het dus niet uitmaakt of angst nou wel of niet een goede raadgever is omdat je beter kan luisteren naar de verdiepende laag daaronder. Zweverig? Nee. Nuttig, praktisch en een goed houvast? Zeer zeker.
Momenteel zie je veel beweging in onze samenleving. Ongetwijfeld ken jij verhalen over reorganisaties, veranderprocessen en banen verliezen. In mijn werk als begeleider bij deze processen valt me op dat mensen in paniek(verander)situaties in eerste instantie teruggrijpen op oud en bekend gedrag. Vaak is dat reageren en acteren vanuit angst. Dat resulteert soms in onmenselijke situaties waarbij aanzienlijke grenzen van fatsoensnormen overschreden worden. Terwijl juist deze ‘paniek’situaties mooie gelegenheden zijn om nieuw gedrag te leren. Constructief, gestuurd vanuit je zelf in plaats vanuit de emotie angst. Op die manier gaan we naar een samenleving van verbinding en gedeelde kracht.
Als je jezelf hierin herkent geef ik je de volgende tips:
1. Sport
Leer door sport en beweging je lichaam kennen. Hierdoor herken je makkelijker stressuitingen als spierspanning, versnelde hartslag en ademhaling.
2. Neem afstand
Door afstand te nemen herken je makkelijker emoties en gedachten van jezelf. Hierdoor wordt het eenvoudiger om deze zelf te blijven besturen in plaats van dat zij jou besturen. Afstand neem je door te mediteren, een ademoefening te doen op de WC, te sporten etc.
3. Leer jezelf kennen
Door vaker in contact te zijn met jezelf in plaats van met je (stress) emoties, wordt het makkelijker van daaruit te leven en beslissingen te nemen. Daarmee doe je jezelf en de wereld om je heen een groot plezier.
Dank voor het lezen. Geniet ervan. Dank voor het leven.