Ik ben nooit onzeker


‘Ik ben niet onzeker. Nooit.’ Naast het feit dat onze hersenen de ontkenning niet verwerken (en daarmee dus de boodschap ‘ik ben onzeker’ registreren) ben ik ervan overtuigd dat degene die dit afgelopen week zei, zich vergist. Natuurlijk is er altijd discussie over wat dan precies onzekerheid is maar iedereen is van tijd tot tijd onzeker. Onzekerheid is een gevoel dat af en toe de kop op steekt in je systeem en je even doet wankelen. Het kan veroorzaakt zijn door je opvoeding, mensen om je heen of dingen die je hebt meegemaakt. De manier van omgaan met onzekerheid verschilt enorm: de een bedekt het met een grote mond, de ander met een glimlach, de derde trekt zich terug. Uit onzekerheid zijn sublieme (kunst)werken ontstaan omdat het een drijfveer kan zijn ‘te laten zien wie je (wel) bent’.
En daar zit de crux. Want wanneer je je identificeert met je lichaam of met hetgeen je doet, voelt of denkt (werk bijvoorbeeld) dan ligt onzekerheid op de loer. Mijn eerste meditatielessen leerden mij het Body- Mind-Spirit model dat (héél kort samengevat) zoveel betekent als: je hebt een lichaam (als ‘vervoermiddel’ om hier de wereld te ervaren), je hebt een Mind (gedachten en emoties) en je bent je Spirit (je kern, Zelf). Die kern, die krachtige, vredige, lichte kern, die ervaar je wanneer je mediteert. Vanuit daar kan je kijken naar de dingen die er in het lichaam gebeuren (rugpijn!, migraine!, verkoudheid!) en naar de gedachten in je hoofd en de emoties in je hart. Een stap verder in meditatie is dan dat je vanuit je eigen positieve kern gedachtes, emoties en lichamelijke ongemakken ten positieve beïnvloedt.
Wanneer je weg gaat van je kern en je de overtuiging neemt dat je je lichaam of gedachten of emoties bént dan word je daarin kwetsbaar en meer vatbaar voor onzekerheid. Je kan dan ‘buiten jezelf’ gaan vechten voor lijfsbehoud (breken of gebroken worden) of hard en dwingend worden om anderen te overtuigen van jouw gelijk. En wanneer de ander minder bewust is, krijg je nog een kettingreactie ook omdat hij of zij meegezogen zal worden in jouw negatieve energie en dus ook ‘buiten zichzelf’ zal reageren (bijvoorbeeld in woede).
Je doorbreekt dit door je bewustzijn te vergroten. Vijf minuten per dag bewust te ademen. Langzaam aan je zelf beter te leren kennen waardoor het makkelijker wordt in je eigen kern te blijven en je je daarmee te identificeren. Waardoor je sneller doorhebt wanneer je buiten jezelf reageert en je dat kan herstellen. Je doet er jezelf en de wereld een groot plezier mee. Licht straalt namelijk door op anderen.
Ga zitten. Zorg dat je comfortabel zit met je rug rechtop. Ontspannen en alert. Volg je adem met aandacht naar je buik toe en span je buikspieren licht aan om daarmee stevigheid in het lichaam te creëren. Gebruik je adem om positieve energie naar binnen te ademen en spanning weg te laten vloeien. Houd dit 5 minuten vol. Breng steeds je aandacht terug naar je ademhaling.
Als je wilt ga je een stap verder en ga je met je aandacht naar je hart. Creëer een positief gevoel door aan iets leuks of fijns te denken. Verbind er een positief woord aan en herhaal dit op iedere inademing. Daarmee geef je ook je gedachten een taak, gefocust op het positieve gevoel. Bemerk hoe je met iedere inademing rustiger kan worden en dichterbij komt in je eigen vredige kern.
Doe dit zo vaak als je wilt maar minimaal 1 keer per dag. Geniet en deel.