7 gewoontes

Stephen Covey is gisteren overleden. Iedere leidinggevende, trainer en organisatieadviseur kent in ieder geval zijn belangrijkste boek: Seven Habits of Highly Effective People. In dit boek beschrijft Covey de zeven eigenschappen die leiden naar betere kwaliteit en succes in werk en privéleven. Het boek werd wereldwijd 20 miljoen keer verkocht.
Covey laat 9 kinderen en 50 kleinkinderen na en overleed op de leeftijd van 79 jaar na een ongelukkige val met de fiets. Het lijkt erop dat de inhoud van zijn boek voor hem werkte: zakelijk succesvol, een grote familie (hij ontvangt een ‘vaderschapsprijs’ in 2003) en fit genoeg om op 79-jarige leeftijd nog te fietsen door de heuvels van Utah.

Wat kunnen we van hem leren?
De eigenschappen die hij beschrijft zijn:
Eigenschap 1: Wees pro-actief
Eigenschap 2: Begin met het einddoel voor ogen
Eigenschap 3: Belangrijke zaken eerst
Eigenschap 4: Denk win-win (samen beter worden van de situatie)
Eigenschap 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden
Eigenschap 6: Synergie (haal profijt uit de verschillen)
Eigenschap 7: Hou de zaag scherp (blijf vernieuwen)
Ik voeg er het volgende aan toe:
Kies je ‘goeroe’
Je kan het zelf zijn. Of je kiest voor Covey. Of nog een ander. Het boek van Covey stamt uit 1989 maar in bijna 25 jaar is er niet veel veranderd. Een bepaalde kapstok, stapsgewijs de situatie bekijken en op basis daarvan een plan maken is een goede tip.
Plan je duik, duik je plan
Een regel die ik in de teamtrainingen van Dare to Dive vaak vertaal naar het leven boven water: wanneer je de stappen duidelijk hebt, ga dan ook. Begin, stel bij en ga. De succesvolle mensen waar ik vorige week over schreef en die je kent uit je omgeving, zijn niet anders dan jij. Als er al een verschil is, dan kan dat zo maar liggen op het gebied van actie, doorzetten, plannen maken en gaan.
Wees lief voor jezelf
Iedere beweging groot of klein is spannend en kost energie. Zorg dat je voldoende energie hebt en houdt om je stappenplan te kunnen volgen. Steeds weer. Meditatie kan je erbij helpen.
Ga zitten in meditatie houding. Volg een paar minuten alleen maar je ademhaling. Steeds als je wordt afgeleid breng je je aandacht terug naar je ademhaling. Wees aandachtig. Voel de beweging van de lucht in je neus, volg de adem naar binnen, registreer de beweging in je borst, buik en misschien op andere plekken waar de adembeweging is. Ontspan steeds verder je lichaam: je hoofd, nek, schouders, rug, buik en bekken. Adem. Ga dan met je aandacht naar je bekkengebied en voel hoe je zit. Stel je voor dat je dat verstevigt: je voelt een stevige basis. Vanuit daar verleg je je aandacht naar je hartgebied en neemt de tijd om heel bewust je hart te openen. Blijf met je aandacht en je ademhaling in dit gebied en kom steeds dichter in contact met jezelf. Vanuit hier maak je plannen die echt ‘kloppen’ voor jou. Verleg dan je aandacht naar het punt tussen je wenkbrauwen en zie voor je de situatie die je bereikt. Alsof je er al bent. In het hier en nu. Blijf een tijdje bij dit gevoel en sluit dan de meditatie door een lichte cirkel om je heen te trekken. Vervolg met nieuwe energie de dag en je stappenplan.