Mediteren met Maslow

Ik geef het eerlijk toe: toen ik precies een week geleden totaal natgeregend en verkleumd thuiskwam na een wandeling in het bos met mijn honden was ik er even helemaal klaar mee. Ik heb geklaagd over het weer! Mijn winterjas (15 mei!) was totaal doorweekt, mijn dikke leren laarzen zaten tot aan de knie vol modder en ik had het koud.
Het deed me beseffen dat de boodschap die ik hier bijna elke week verkondig zo ontzettend waar is.
Moeheid, niet goed in je vel zitten en jezelf voorbij lopen zijn de voedingsbodem voor negatieve gedachten, uitspraken en handelingen. En wij hebben zelf de mogelijkheid in handen om dat te veranderen.
Ten eerste moet gezegd worden dat wij hier natuurlijk heel rijk zijn. Ondanks dat de crisis ons raakt, zitten we nog steeds behoorlijk boven in de behoeftepiramide van Maslow. We hebben kleding om aan te trekken, een dak boven ons hoofd en voldoende voedsel waardoor er ruimte komt voor de behoeftes verder in de piramide: vriendschap, liefde, waardering en uiteindelijk zelfverwerkelijking of mentale groei.
Duidelijk is dat deze behoeften er zijn en dat jij zelf bepaalt in hoeverre mate je er gehoor aan geeft. Met behulp van meditatie merk ik steeds weer dat je hier grote stappen kan zetten door steeds dichter bij jezelf en je eigen kern te komen.
Want doordat ik moe was, werd ik kwetsbaarder voor de dingen om me heen: ik werd beïnvloed door het slechte weer en liet dat in die mate binnenkomen dat ik er ook over ging klagen. Nou weet ik dat ik daar echt niet de enige in ben hier in Nederland maar ik weet ook dat het niet fijn voelt voor mezelf, waarschijnlijk ook niet voor de ander en dat het zo weinig zin heeft om die negatieve energie te verspreiden.
En dat is dus waar het besef kwam: zorg goed voor jezelf. Mediteer. Zorg dat je voldoende slaap krijgt. Zodat je vaker dichtbij je stevige kern kan blijven. Zodat je bewustzijn groeit. Je positieve energie kan verspreiden omdat dat vanuit jezelf komt.
Is het een open deur? Ik hoop het. Doen velen van ons het (af en toe) niet? Ik vrees het.
Neem je tijd. Er is genoeg. Mediteer iedere dag 10 minuten.
Ga zitten in meditatiehouding. Focus je op je ademhaling en ontspan bij iedere uitademing je lichaam verder. Ga dan met je aandacht naar je hartstreek. Stel je voor dat je je hart opent. Op iedere inademing adem je warmte, licht en energie naar binnen en laat je je hele lichaam ermee volstromen. Hoe dit een aantal minuten vol. Wanneer je wilt kan je het na een tijdje ook verder verspreiden. Dus buiten je lichaam, verder om je heen.
Je kan ook een bewuste wandeling maken, buiten. In de zon. Voel je voeten, hoor de vogels, voel hoe je ademt.
Geniet.