Beweging en stilstaan


Vandaag precies elf maanden schreef ik mijn eerste blog. In totaal heb ik nu 50 blogs gepubliceerd. Waarom ik precies begon met schrijven weet ik niet meer. Dat ik er veel plezier aan beleef, merk ik nog elke week. Het geeft me ritme, een uitlaatklep en ik vind het een mooie manier om jullie een handreiking te doen om even rust te vinden, stil te staan.
Beweging en stilstaan.
Twee interessante begrippen. Met het ontslag van het kabinet dat Rutte gister heeft aangeboden, is de afgelopen weken overleg dan nu als ‘stilstaan’ te betitelen? En is de komende tijd dan één van beweging? Met nieuwe verkiezingen en alle rompslomp die daarbij hoort? Of is dat juist stilstaan?
En is het niet zo dat altijd, alles in beweging is? Jij, ik, de wereld, materie. Gewoon omdat alles bestaat uit verschillende moleculen die steeds als een energiewolk in beweging is. Ons lichaam, de tafel, je gevoelens.
Als je er zo wat langer over nadenkt realiseer je je dat stilstaan niet bestaat. Natuurlijk zijn er opvallende verschillen in tempo: soms zit je in een periode waarin er veel beweging is, je met moeite de dingen bijhoudt. Gezinnen met jonge kinderen, een drukke tijd op je werk. Meer dan genoeg voorbeelden.
Voor mij persoonlijk staan de afgelopen weken in enorme beweging: vorige week kreeg ik in 1 week drie opdrachten aangeboden waarvan ik er twee heb aangenomen. Letterlijk veel werk dus. Daarnaast ben ik verhuisd en beweegt het op allerlei fronten. En hoewel ik er zelf voor kies, is het ook veel. En dan, juist in deze bewegelijke tijd, ben ik zo dankbaar dat ik kan mediteren. Dat ik de rust vind, steeds weer, om alle veranderingen door te gaan. Dichtbij mezelf te blijven. Even (relatief) stil te staan.
Het kan zijn dat mijn meditatie blog niet meer elke week zal verschijnen. De komende tijd zal uitwijzen wat een geschikt ritme is. Niet getreurd: jullie hebben 50 meditaties om op terug te kijken dus blijf in beweging! (of is het nou stilstaan?)…..
Ik hou jullie op de hoogte!
Opladen in de natuur
Ga naar buiten. Zoek een plek waar een paar bomen staan, een beetje natuur is. Zet je beide voeten goed stevig op de grond (heupbreedte) en voel de onderkant van je voeten. Je knieën zijn iets van het slot. Draai een heel klein rondje met je heupen. Allebei de kanten op. Ziet dit er gek uit? Tja. Zien andere mensen je? Tja. Doet het je goed? Zeker. Adem in en breng je armen omhoog. Strek ze uit naar de hemel en hou even vast. Op een uitademing loslaten. Drie keer doen. Voel dan hoe je op een inademing nieuwe energie naar binnen ademt en je op een uitademing spanning, stress en ellende kan loslaten. Doe dit een aantal malen.
Eindig met inademen en je armen omhoog, uitademen in een grote cirkel je armen naar beneden.