De winter voorbij

Een onbedwingbare jeuk. Een slapend been. Een nies die opkomt. Een (economische) crisis. Soms krijg je te maken met dingen waarop je direct reageert: de jeuk krab je weg, het been masseer  je en door de crisis wring je je in allerlei bochten. Het lijkt bijna natuurlijk om direct te reageren en daardoor iets aan de situatie te veranderen….
Onder andere bij Zen meditatie leer je om stil te zitten. Heel stil te zitten. Zodat je daardoor ervaart dat ongemakken die je tegenkomt ook vanzelf weggaan. Zonder dat jij extra energie verbruikt. Wanneer je stilzit en er in je neus een kriebel ontstaat die normaal gesproken leidt tot een nies, is dat een mooie oefening om je aandacht te richten. En wanneer  je het een keer probeert, zal je ervaren dat door je aandacht te  richten op het onderwerp van jouw keuze (in dit geval bijvoorbeeld je ademhaling in plaats van de kriebel in je neus) er heel interessante dingen gebeuren: je ademhaling krijgt en geeft meer ruimte en je opkomende nies gaat vanzelf voorbij.

Dit gegeven is nuttig te gebruiken in situaties die misschien groter en belangrijker voor je zijn dan niezen. Zoals je gezondheid, je relatie of je werk. En misschien heb jij nog een ander ding waar je veel aandacht aan geeft en waarmee je misschien niet het verwachtte resultaat behaalt.
Vele onderzoeken tonen aan dat, modern gezegd, ‘dat  wat je aandacht geeft groeit’. Belangrijk dus om je aandacht bewust te gebruiken. Bewust in de zin van: waar stuur je hem naar toe en bovendien: met welke emotie. Wanneer je je aandacht richt in de negatieve vorm van ergernis, stress of pijn, creëer je een andere situatie dan wanneer je je aandacht richt in positieve zin.
En daarbij is het dus ook zo dat de meeste situaties die op moment suprême reuze groot, belangwekkend en aandacht vragend lijken, ook voorbij kunnen gaan zonder dat je er enorm veel aandacht aan schenkt. Dit geldt zeker wanneer je de ervaring hebt dat de aandacht die je geeft meer negatief geladen is dan positief.
Uit het boek de Hemelse Galerij (met voorwoord van Deepak Chopra)  lees ik vanmorgen:
‘De ontwaakte geest onderdrukt de beelden van de duisternis niet, maar is zich daar diep van bewust….. In het midden van deze kolkende duisternis boven in het schilderij, bevindt zich een boeddha, sereen, onbeweeglijk en onverstoord, een lichtend bewustzijn dat alle verwarring omhelst en in energie en licht verandert. Wanneer wij mededogend en peinzend de chaos van ons leven beschouwen, bereiken wij een gelijksoortige alchemie…’.
Voel je je onrustig, moe, lusteloos? Heb je het idee dat jou veel overkomt, de dingen je uit de vingers slippen? Kijk eens of volgende oefening iets voor je is. Het helpt je meer afstand nemen en geeft je een groter bewustzijn en daarmee kalmte.
Ga zitten in meditatiehouding. Neem je voor in ieder geval 15 minuten te blijven zitten. Zet hiervoor een stopwatch. Zit op de grond met je benen gekruist wanneer dat gaat en anders op een stoel. Je rug is recht. Bouw in aandacht je lichaam op. Schouders laag, kin iets naar de borst. Richt dan je aandacht op je ademhaling. Volg hoe die in en uit je lichaam beweging maakt. Wanneer je een lichamelijk ongemak tegenkomt, blijf je aandachtig bij je ademhaling. Je verandert niet van houding. Ontdek of het ongemak voorbij gaat. Hetzelfde geldt voor je gedachten: volg je gedachten en kijk welke lading ze hebben. Wanneer je je realiseert dat er een terugkerende negatieve gedachte is, stuur dan ook heel bewust je aandacht en buig de gedachte om naar een positieve. Blijf dit herhalen. Sluit af in rust en vertrouwen.
De winter is voorbij. Geniet van de Lente.