De weg naar tijdswinst, zelfvertrouwen en concentratie

Hoe gaat het met je goede voornemens? Ze zijn alweer tien dagen oud dus er is een kans dat ze al een klein beetje zijn ondergesneeuwd. Onder het dagelijkse leven, de drukte of andere dingen. Ik ga ervan uit dat jij deze keer volhoudt maar van nature zijn wij een beetje lui. Terwijl we weten dat het goed voor ons lijf is om meer te sporten of gezonder te eten en we gelukkiger worden als we minder stress en meer rust inplannen, blijkt het toch oh zo moeilijk te zijn om deze dingen vol te houden. Terwijl niemand ons dwingt en we echt overtuigd zijn van het goede, lijkt vlees inderdaad zwak en zwichten we vaak weer. Voor oude gewoontes waarvan we weten dat ze slecht voor ons zijn.

Velen van jullie lezen mijn blogs en geven positieve feedback (dank!): ‘fijn om even te lezen, even ontspannen, mooie wijsheden’, zijn zo een paar dingen die ik terugkrijg. Sommigen van jullie lezen het eerste gedeelte met plezier en slaan de meditaties over. Ik snap dat: allereerst moet je al ‘iets’ hebben met mediteren, vervolgens is er de drempel van eerst lezen en dan doen en als laatste zou je er ook echt tijd voor in moeten plannen. En dan komen we op het gebied van de goede voornemens. Er is helemaal niemand aan wie je de verantwoordelijkheid daarvoor kan afschuiven: jij bent degene die het resultaat bepaalt.
Ik schrijf vaak over dingen die me opvallen. Afgelopen week werd ik uitgescholden door een automobilist omdat ik vergat mijn hand uit te steken bij het rechtsaf slaan op de fiets. Droeg Beatrix een hoofddoek in Abu Dhabi wat door politici een ‘trieste wanvertoning’ genoemd werd en op internet aanleiding was voor rijen lang meningen spuien (meeste veroordelend). Werkte Wordfeud op zondagavond niet wat volgens de krant leidde tot ‘paniek’ en zijn we met elkaar nog steeds ziek van stress, zowel lichamelijk als geestelijk.
Zo maar een paar dingen die op te lossen zijn door te mediteren. Ik zelf ben meer en meer bezig met meditatie. Ik schrijf erover. Geef er cursussen in (zie www.selmafalk.com) en mediteer zelf al jaren iedere dag. Het heeft mijn leven veranderd. In positieve zin. Ik ben rustiger geworden, laat me minder snel meeslepen met negatieve emoties van anderen, hoef niet meer zo snel te (ver)oordelen. Ik heb meer plezier doordat ik de dingen met aandacht doe. Bovendien heb ik meer zelfvertrouwen en voel me krachtig en sterk. Allemaal door meditatie.

Was het makkelijk mediteren als routine in mijn leven te brengen? Ja en nee. Ja, omdat ik al snel de positieve resultaten bemerkte en ik daar méér van wilde! Snel en vaak (haha, zo werkt het dus niet). En het daardoor makkelijker werd de hobbels en drempels die ik tegenkwam over te komen. En nee, omdat het soms hard werken is: tijd afdwingen voor mezelf, gaan zitten mediteren en dan 6 miljoen gedachtes per minuut te hebben (ja, dat kan echt!) en de routine en discipline te hebben om dat elke dag te doen.
Ben ik blij dat ik mediteer? Ja. Volmondig.
Vandaag een pleidooi voor meditatie. Vorige week vroeg ik je op te staan. Deze week vraag ik je te gaan zitten. Mediteren.
Zodat we allemaal ons steentje bijdragen aan een mooiere wereld. We minder snel hoeven oordelen, dichter bij onszelf kunnen blijven. Niet mee hoeven gaan in negatieve emoties van anderen. Rust, aandacht en creativiteit de ruimte geven. We zelf groeien door onze voortdurende gedachtestroom even rust te geven. We tijd overhouden doordat we dingen met aandacht doen. En we (uiteindelijk) ons allemaal meer bewust zijn van onze verbinding. Met elkaar, onszelf en de wereld om ons heen.
Het is niet zo maar een vraag: net als met de goede voornemens zal je hard moeten werken om mediteren onderdeel van je leven te laten worden. Daar waar ik kan begeleid en help ik je graag.
Een paar praktische tips:
1. Begin met mediteren
Just do it. Begin, struikel, sta op en oefen door. Je kon ook niet in 1 dag autorijden (of fietsen).
2. Zorg dat het ‘leuk’ is (zodat je het de volgende dag weer wilt doen)
Dus: vind een houding waar je je lekker in voelt, liefst met rechte ruggengraat, vind een tijdstip op de dag dat je goed past, start met slechts een paar minuten. Kleine stapjes leveren groot resultaat.
3. Routine
Het duurt ongeveer drie weken voordat wij een nieuwe gewoonte hebben aangeleerd. Volhouden dus! En zorg dat je een vast ritueel hebt qua tijd, plek en ritme rondom het mediteren. (Ikzelf mediteer iedere ochtend, start met yoga, zing soms een mantra en ga dan zitten mediteren. Op zolder).
4. Maak het je gemakkelijk.
Volg een cursus, mediteer samen. Het is makkelijk, fijn en bijzonder.
5. Mediteer:
Ga zitten op de plek die goed voor je voelt en waar je de komende minuten (zolang je gaat mediteren) niet gestoord wordt. Strek je ruggengraat recht, kantel je bekken iets naar voren, zet je hoofd recht op je romp, kin heel iets naar de borst. Loop je lichaam vanaf je kruin tot het puntje van je tenen even snel langs en ontspan je lichaam.

Focus je op je ademhaling. Tel op je uitademing van 1 tot 10. Als je merkt dat er gedachtes tussendoor zijn gekomen start je opnieuw bij 1. Constateer dat je gedachtes er tussen zijn gekomen zonder (ver)oordeel.

Beëindig je meditatie, liefst wanneer je stopwatch afloopt (zodat je niet steeds tussendoor hoeft te denken en kijken hoe lang je nog moet…)