Zo word je rijk, slank, gezond en gelukkig!

  1. Spaans leren
  2. Een boek met deze blogs op de markt brengen
  3. Een meditatie leiden met minimaal 100 personen
  4. Lef hebben
 Wat zijn de jouwe?
Deze week is hij er weer: de jaarwisseling. Misschien betekent het niet veel voor je of misschien grijp jij deze gelegenheid aan goede voornemens te maken. Ieder moment voor nieuwe plannen, ideeën, inzet en stappen tot uitvoering is goed. In principe vind ik wachten daarmee tot een bepaald moment niet noodzakelijk: iedere ademhaling is een nieuw begin. Maar toch, zo deze laatste dagen van 2011 overdenken en dan plannen maken voor het nieuwe jaar: we doen het met velen.


Stap 2 na de goede voornemens is natuurlijk bekijken wat je ermee wilt. Zijn ze echt intrinsiek van jou of meer omdat je vrouw zo graag wil dat je stopt met roken? Als ze echt van jou zijn dan betekent dat dat je vanuit jezelf een wens hebt om te groeien en te veranderen. Dat is een mooie motivatie. Ga ervoor!
Professor in Psychologie Roy Baumeister en John Tierney wijzen aan dat het vervolgens vooral gaat om routine te creëren. ‘Rust, reinheid en regelmaat’ leerden onze moeders al jaren geleden. Hierover verschijnt binnenkort het boek Wilskracht (http://www.nieuwezijds.nl/Boek/9789057123474/Wilskracht/).
Het lijkt dat wilskracht vergeleken kan worden met een spier die overbelast en op raakt. Om dit te voorkomen helpt het wanneer je een nieuwe routine creëert waarin je jouw goede voornemen verwerkt. Na een aantal weken ben je hieraan gewend en ‘zit dit in je systeem’ zodat je niet steeds op wilskracht een keuze hoeft te maken tussen de gewenste (goede voornemen) situatie en de andere situatie.
  • Als je goede voornemens maakt
  • Onderzoek dan de achterliggende motivatie (zijn ze echt van jou?)
  • Formuleer de voornemens positief (‘ik gun mezelf een gezond lichaam’ in plaats van ‘ik stop met roken’)
  • Maak ze zo concreet en praktisch mogelijk (dus niet ‘lef hebben’ maar: steeds weer doorzetten en mezelf manifesteren in werk door contacten te maken, naar die bijeenkomst te gaan, daar te gaan spreken etc. etc.)
  • Koppel hieraan een duidelijk stappenplan, met weinig interpretatieruimte (dus wat doe je wanneer precies?)
  • Maak kleine stapjes zodat je steeds succes behaalt
  • Laat jezelf aan de nieuwe routine wennen
  • Wees streng en lief voor jezelf
Ga zitten in meditatiehouding of zoek een rustige plek in de natuur op. Neem je voor een visualisatie te doen. Plan hiervoor minimaal 15 minuten waarin je niet gestoord wordt. Sluit je ogen en voel eerst je lichaam, loop het vanaf je kruin helemaal naar beneden af tot en met het puntje van je tenen. Voel, beweeg en ontspan je lichaam en  breng je ruggengraat mooi rechtop. Je hoofd steunt recht op je romp. Laat spanning los op een uitademing. Adem een aantal malen bewust in en uit en voel dat je dieper en rustiger kan wegzakken. Haal dan voor de geest de situatie die je wilt bereiken met je goede voornemen. Je bent er al. Je hebt het al gefikst! De (eventuele) moeite, tegenslag, doorzetten, streng en lief zijn. Het totale stappenplan ligt al achter je. GENIET! Beleef, adem, ervaar totaal hoe het is in deze situatie waarin dit goede voornemen waarheid is geworden. Natuurlijk, dit is niet het eindpunt, er zullen nieuwe plannen en voornemens komen (of er al zijn) maar nu, op dit moment adem je totaal in het plezier, de euforie, het succes van dit behaalde resultaat. Wat ruik je? Hoe voel je je? Kijk eens om je heen. Wie zijn er bij? Neem dit totale beeld in je op. Mocht je afgeleid worden, gebruik dan je ademhaling om je weer terug te halen naar dit succesmoment. Laat het goed tot je doordringen, tot in elke cel.
Voordat je afsluit maak je een dia van dit beeld. Je neemt een herinnering mee. Dit kan zijn een beeld, een geur, een geluid of een gevoel. Jij hebt dat in deze visualisatie gezien. Dit beeld neem je mee na de visualisatie en hier ga je naar terug wanneer je het moeilijk mocht krijgen bij het vervullen van je goede voornemens. Je kan deze visualisatie zo vaak doen als je wilt.
Ik wens je routine, liefde, doorzettingsvermogen en vertrouwen voor 2012.
Oh ja: de tweede en de derde: daar ga ik voor!