Omgaan met verandering

‘Verandering is een vaststaand gegeven’, schrijf ik in de aankondiging van een mooie workshop die volgende week vrijdag 28 oktober plaatsvindt. Een mooie zin die staat als een huis. We worden voortdurend geconfronteerd met verandering. Van een mooi nazomer-weekend naar echt herfstweer tot verandering in ons werk, privéleven, ons lichaam, onze relaties.
 Iedere ademhaling is een verandering.
De vraag is  hoe je met verandering omgaat. Daarvoor zijn zeer  veel verschillende manieren. Hierin is nauwelijks een ‘goed’ of ‘slecht’ aan te brengen: wat de ene keer werkt, kan een volgende keer volledig de plank misslaan.
Belangrijk is wel dat je je af en toe even de tijd gunt om met afstand naar jezelf te kijken. Te onderzoeken hoe jij omgaat met veranderingen in je leven. En of dit voor jou de juiste manier is.
Wanneer zou je nog eens iets verder kunnen kijken naar je manier van omgaan met verandering?
-          Als je veel piekert
-          Als je veel bevestiging van anderen zoekt
-          Als je het lastig vindt om een besluit te nemen
-          Als je merkt dat je snel en onredelijk boos word, eigenlijk zonder reden
-          Als je een algeheel gevoel van onvrede of lusteloosheid herkent
-          Als je veel en vaak onverschillig bent over zaken en mensen in je omgeving
Al bovengenoemde dingen kunnen een signaal zijn van ‘niet goed in je vel zitten’. Misschien is het de tijd jezelf weer iets meer te leren kennen.

Veranderingen bij jezelf zijn over het algemeen niet eenvoudig te realiseren. Ik train en coach al een aantal jaren teams en individuen en daarin is me steeds weer duidelijk: de training is een start, een ‘wake-up call’ welke een begin kan zijn voor  groei, verandering. Alsof je op reis gaat: je bereidt je voor, kijkt wat je nodig hebt, pakt je tas, vult aan wat je nog niet hebt en ook terwijl je op pad bent doe je dit steeds. Het leukste is als dit gebeurt door een training die gegeven wordt met passie, plezier, uitdaging en in een goede, ontspannen sfeer. Dat is namelijk de beste start voor groei.
Duidelijk is dat groei, verandering en ook het leren omgaan met verandering begint met bewustworden. Daarna is het een kwestie van onderzoeken: hoe is het nu? En hoe zou je het willen doen? Vervolgens inventariseren welke vaardigheden je moet aanleren en ondertussen steeds doen, doorgaan, veranderen, onderzoeken, aanpassen en (weer) doorgaan.
Een paar tips om om te gaan met veranderingen in je leven:
  • Neem afstand. Pak de ‘helikopter-view’.
  • Beoordeel vanuit die afstand de impact. Als relatief kleine dingen je enorm van de kaart brengen, kijk dan eens of  het je lukt het grotere geheel te zien: hoeveel waarde heeft dit over 20 jaar?
  • Werk aan een gezond zelfvertrouwen. Zodat je weet en erop kan vertrouwen dat je iedere verandering aankan.
  • Vraag en aanvaard hulp. Een ander ziet meer dan jij en kan je helpen. Door praktisch een handje aan te bieden of door dingen inzichtelijk voor je te maken.
  • Open je ogen. Weglopen of ontkennen is niet ‘omgaan met verandering’. Dat is een ondergrondse vuilnisbelt creëren die altijd een keer gaat stinken. Face your fears.
  • Rust voldoende. Een gezonde geest vaart wel bij rust. Dat geeft je de mogelijkheid kalm te reageren en dichtbij jezelf te blijven. Let op: dit kan ook door in kleine ‘tussen-momentjes’ een paar keer bewust in en uit te ademen.
  • Mediteer.
Ga rustig zitten in meditatiehouding. Concentreer je op je ademhaling. Voel hoe je lucht naar binnen ademt en stel je voor dat dit een stroompje licht is dat je naar binnen ademt. Volg dit stroompje door je neus naar binnen, helemaal langs je ruggengraat naar beneden. Op  je uitademing verspreid je dit lichte stroompje door je hele lichaam heen, van je tenen tot je kruin. Om ruimte te maken voor dit licht laat je door je huid naar buiten op je uitademing je stress, spanning of donkerte wegvloeien.
Als je wilt, open dan je ogen een klein beetje en focus je op de foto in deze blog. Probeer je volledige aandacht hierop te richten. Let op dat je gedachtes niet aan de gang gaan. Steeds als je dat merkt, concentreer je je op je ademhaling en op de foto. (als je dit niet wilt, blijf je in aandacht bij je ademhaling met je ogen gesloten).
Voel hoe de rust en vrede groter kan worden in je zelf en laat dit gebeuren. Wees je bewust van je eigen grootsheid en tegelijkertijd je eigen nietigheid in dit grotere geheel. Neem je voor positief en in liefde te leven, ademen en delen met jezelf en anderen om je heen.
Sluit af, verdiep je ademhaling en beweeg langzaam je lichaam. Vervolg je dag met dit positieve gevoel.
Voor aanmelden voor de workshop ‘Omgaan met verandering’: http://www.daretodive.nl/Pages/Workshops.html