Hieperdepiep Hoera!

De Miljoenennota, de herfst, mijn verjaardag, een leuk gesprek zonder de gewenste gevolgen, allemaal dingen om niet direct vrolijk van te worden. Tenminste, dat is wat er even bij mij gebeurt. Met iets meer afstand zie ik de cycli. Van de politiek, de seizoenen, het leven. En dat geeft al meer rust. Rust en vertrouwen. Dat het wel goed komt en dat de dingen gaan zoals ze moeten gaan.

Met een verjaardag deel je uit. Ik doe dat graag. Ik deel graag met jullie mijn mooie meditatie van vanmorgen.
Ter voorbereiding op deze dag, waar deze blog schrijven een onderdeel van is, loop ik rustig naar mijn zolder. De plek waar ik altijd mediteer. Ik voel onrust in me: heb een afspraak in de ochtend om mijn bedrijf verder te promoten en wil ook deze blog schrijven. Het schrijven is een vast ritueel geworden waar ik heel gelukkig mee ben. De onrust komt voort uit gebrek aan inspiratie, de grijze wolken die ik standvastig probeer buiten te houden, de onzekerheid voor de komende veranderingen…
Ik doe rustig mijn yoga oefeningen. Ik voel mijn lichaam na de fotoshoot van gister waar ik koud verschillende yogaposes heb gedaan. Wordt een prachtige folder voor Dare to Dive… Na al die jaren kennen mijn lichaam en ikzelf het ritueel: muziekje, kaarsje, yogaoefeningen en dan in meditatiehouding. Door de herkenning is het (meestal) eenvoudiger in de meditatie te komen. Zo ook deze morgen.
Het mooie wat ik dan ervaar is dat ik voorbij ga aan alle dingen die ik hierboven omschreef: de herfst, grijze wolken en onrust maken plaats voor kalmte, vertrouwen en energie. Met mijn ademhaling ben ik in staat erbij te blijven, er in te groeien. Ik realiseer me dat dit in mij zit. Deze kalmte en energie zit in mijn bron. Ik ben me bewust dat gedurende de dag en eventuele moeilijke momenten die ik tegenkom ik hiernaar terug kan. Dit heb ik altijd bij me. Door me even bewust te zijn en te concentreren op mijn ademhaling kan ik steeds terug naar mijn eigen energiebron. Jij kan dat ook.
Dit mooie cadeau, dit gevoel, dat deel ik graag met jullie. Wanneer je het moeilijk vindt te ervaren vanuit deze mail, eerst lezen en dan doen. Spreek dan af met iemand om samen te mediteren. Kom op woensdagavonden samen met mij mediteren in Oosterbeek of zoek in je buurt een goede gelegenheid. Of kijk eens op deze site: http://stadsverlichting.nu/
Ga rustig zitten in meditatiehouding. Laat jezelf bewust ‘zakken’. Onderzoek jezelf, zijn er veel gedachten? Voel je onrust? Bekijk deze dingen goed en grondig en leg ze dan rustig naast je neer. Je kan ze straks weer oppakken. Loop dan in aandacht je lichaam langs. Draai je schouders even en andere plekken waar je spanning voelt. Maak dan bewust verbinding met je zitvlak. Stel je voor dat je dit wat breder kan uitspreiden zodat je steviger op de grond zit. Voel deze verbinding. Focus je dan op je ademhaling en haal rustig adem in en uit. Verander er niets aan, volg het gewoon. Wanneer je een rust of positief gevoel ervaart, concentreer je hierop en probeer het groter te maken. Uit te bereiden met je ademhaling. Door in te ademen diep in dit rustige gevoel en met je uitademing het te verspreiden. Wanneer je dit niet voelt blijf je je concentreren op je ademhaling. Een herhaling van een positief woord of tellen van je ademhalingen kan je helpen bij je concentratie.
Wanneer je afsluit wees dan dankbaar. Dankbaar voor de ruimte die je jezelf hebt gegeven. Deel dit met anderen.