Dinsdag meditatie: praktische tips bij verdriet

Dag lieve mensen,
Vandaag ben ik ziek, ziek van verdriet: mijn buik krampt en er zit een olifant op mijn borst. Natuurlijk werk ik wel door! Want werken is leuk, geeft me plezier en bovendien afleiding. Waar komt het verdriet vandaag? Zelfgemaakte verwachtingen (of wensen) die niet uitkomen. Willen we niet allemaal dat onze hond voor altijd bij ons blijft, we alleen maar gezond zijn en we heel rijk en gelukkig zijn allemaal?
Helaas weet ik: iedereen heeft verdriet. Grote teleurstellingen, kleine tegenslag, allemaal aanleidingen voor verdriet. De rellen in Londen? Allemaal verdriet: onvrede met je leven, jezelf en je omgeving, er niks constructiefs mee doen en afreageren op je omgeving. Dramatisch.
Volgens het boeddhisme bestaat ons hele leven uit lijden en kunnen we ons zelf hiervan verlossen. De ervaringen die ik in mijn meditaties af en toe heb zorgen ervoor dat ik dit neig te geloven…..
Hier vind je een mooie uitleg over het boeddhisme en lijden: http://www.dewegvanhethart.com/boeddha/boeddha1.html

Dus naast de voor de hand liggende tip 1 (mediteer)  een aantal praktische tips voor jou bij verdriet:
1.       Mediteer
2.       Kijk reëel naar je verwachtingen en pas ze aan indien nodig
3.       Gun jezelf de tijd
4.       Wees lief voor jezelf
5.       Omring jezelf met lieve mensen waaraan je je kan warmen. Accepteer troost.
6.       Probeer afstand te nemen van je verdriet, zie het grotere geheel, van alle mensen en hun lijden op deze aarde. Visualiseer dit als het je helpt (rechts jij alleen met jouw verdriet, links ‘de rest’ met hun verdriet).
7.      Zoek en aanvaard hulp als je erin blijft hangen.
Mediteer:
Ga zitten in een ontspannen en alerte houding. Loop je lichaam na en controleer of je spanning in je lichaam voelt, laat dit op een uitademing los. Focus je een aantal keer op je ademhaling, waar voel je wat? Ga naar de plek waar je je verdriet voelt. Bekijk deze plek zonder oordeel: hoe ziet het eruit? Hoe voelt het. Let op: probeer hier niet iets te veranderen, weg te gaan, je bent er gewoon rustig en veilig vanuit jezelf. Wanneer je het goed onderzocht hebt, sluit je de plek rustig af, je neemt afscheid. Vervolgens ‘zoom je uit’, je ziet de plek steeds kleiner worden. Focus je op je ademhaling en laat toe dat er positieve energie door je heen stroomt.
Sluit af door dank uit te spreken voor je ‘engelen’ om je heen.
Calma e tranquilidade são as ordems do senhor
Calma e tranquilidade para receber o amor
Deva Premal & Miten