Dinsdag meditatie: gezien worden in Social Media

‘Alleen het verlangen naar gemoedsrust volstaat niet om die rust te vinden.’
De Dalai Lama

Dag lieve mensen,
Afgelopen weekend was ik bij een klein festival: er was muziek, theater, zon, lekker eten, reuzen bellenblaas (met bellen van meer dan 1 meter!!), dieren en leuke mensen. Ik vond het heerlijk. Ik kwam een vriendin van de lagere school tegen. Samen met onze moeders en zussen hebben we vroeger vele uren doorgebracht en misschien wel daardoor werd ons gesprek heel snel persoonlijk en ‘to the point’. Het duurde misschien 5 minuten.
Het gesprek liet me niet los. Ik dacht aan alle Social Media: twitter, hyves, blogs, facebook. Iedereen kent ze. En velen van ons kennen de opslurpende werking ervan: je kijkt ‘even’ tussendoor en voor je het weet komt je deadline in gevaar of mis je bijna de trein. Of misschien zit je wel in de trein en volg je op je telefoon al je contacten…… Mijn vraag is: wat zie je?
Je krijgt feitjes, leuke foto’s, weet wie waar uithangt. Je vindt mensen ‘van vroeger’. Chat er een tijdje mee en ontdekt dan waarom ze ‘van vroeger’ waren. Door maar weer.
Maar de mensen naast je in de trein, de mensen bij je aan tafel, de mensen om je heen.  De ‘echte’ mensen zullen we maar zeggen, zie je die nog?
Weet je wat ik nou zo mooi vind aan mijn ontmoeting van afgelopen weekend? Het oog-contact. Echt even kijken: wie staat hier? Hoe voelt ze zich? Kijken in ogen en daarmee echt contact maken. Ik heb er van genoten. Laten we dat met ons allen vooral blijven doen…….
Hoe meer je mediteert, hoe meer je ziet.

De meditatie
Voordat je begint met mediteren breng je je handen tegen elkaar voor je borst, breng ze samen boven je hoofd en maak dan een langzame beweging met je handen links en rechts naar beneden. Ze komen weer samen bij je heupen. Stel je voor dat je een lichte cirkel om je heen trekt. Doe dit drie keer.
Ga zitten in meditatiehouding; ontspannen en alert, bouw je wervelkolom wervel voor wervel op vanuit je staartbeen naar boven. Stel je voor dat je kruin iets omhoog wordt getrokken waardoor je kin wat naar je borst beweegt.
Focus je aandacht op je ademhaling en bekijk wat je tegenkomt. Misschien spanning in je lichaam of heel veel gedachtes. Doordat je tijd en ruimte neemt word je je bewust van deze zaken. Je hoeft er niks mee. Kijk ernaar en laat het los, als je wilt op een uitademing.
Probeer dan, met volle aandacht, van 1 tot 21 te tellen. Wanneer je een getal hebt ‘gemist’ start je weer bij 1. Als je bij de 21 bent tel je terug naar 1. Let op: de oefening is het doel, niet het halen van de 21! Grote kans dat je er niet komt. Mooi als je in aandacht hebt gevolgd en daarmee rust in je andere gedachtes hebt gebracht.
Laat dit dan los en breng je aandacht naar die cirkel die je om je heen hebt getrokken. Een lichte cirkel. Stel je voor dat je deze positieve energie inademt en door je hele lichaam heen verspreidt. Voel dan dat vanuit hier, vanuit jou zelf, je goed bent zoals je bent. Je mag gezien worden. Kijk om je heen. Sluit af met dit positieve gevoel en deel het met anderen.
Voor muziek: http://www.youtube.com/watch?v=Ox2EMYGk9zE

Heb je tips en adviezen? Graag! Laat ze me weten.
Geïnteresseerd in (meditatie)training of begeleide meditatielessen bij jou op het werk? Bel voor meer informatie of een proefles: 06-33221153.
Dare to Dive: training en coaching