Dinsdagmeditatie: op vakantie in balans

Paul McCartney: “meditation is a lifelong gift, it is something you can call on at any time.
(minute 1:43)
Video of a concert ‘to learn 1 million children to meditate to ease pressure and violence in schools’. (minute 3:10)

Dag lieve mensen,
Hoe onwerkelijk ook: de vakantieperiode is al min of meer begonnen. Een aantal mensen zit al met hun kont op het strand of golft dagen achter elkaar om de handicap te verbeteren en anderen vertrekken binnenkort. Velen van ons hebben natuurlijk afgelopen weekend verlengd met tweede Pinksterdag, kortom: er komt wat onderbreking in ons dagelijks bestaan.
Dat deze onderbreking allerlei gevolgen kan hebben dat blijkt uit verschillende onderzoeken: velen van ons bedenken op vakantie ‘dat we het anders willen’. Het dagelijkse leven van werk, baan, sociale verplichtingen, gezin, familie: op vakantie realiseren we ons opeens dat we in een sleur zijn beland en vragen we ons af of we dit nog een tijd vol (willen) houden. We willen meer balans!
Ook wel eens wilde plannen gemaakt? Een Bed & Breakfast begonnen (bijna)? Van je hobby je beroep gemaakt? Dat soort van ideeën gehad? Niks van gekomen waarschijnlijk en dat is maar prima ook. De vakantie, afstand, uit de sleur, het zijn prima momenten om je leven, jezelf en je keuzes te bekijken. En misschien, misschien kan je wel een beslissing nemen die je meer (in) balans  brengt in je leven. Kleine stapjes, groot resultaat. Je hoeft niet direct je hele leven om te gooien, onderzoek eens (terwijl je met die cocktail op het terras zit) wat energievreters en wat energiegevers zijn. Wanneer je dat duidelijk hebt, kijk dan eens of je daar een goede balans in kan brengen. Goed voor jou.
Je zult ontdekken dat veel van onze tijd gaat zitten in ‘volgen wat zich aandient’. Daarmee bedoel ik dat we niet meer bewust zelf bepalen maar veel doen in reactie op ‘wat moet’. Dan heb je zo een hele rij energievreters op je lijstje staan.
Dat je uiteindelijk zelf degene bent die dat bepaalt (wat moet en wat niet moet), dat realiseer je je wanneer je op vakantie bent. Hiervoor heb je rust, afstand en daarmee een beschouwende blik nodig. En al deze dingen, lieve mensen, krijg je ook wanneer je iedere dag 15 minuten spendeert aan een meditatie.
Gun jezelf balans, ook na je vakantie……
Twee meditaties deze week:
1 voor achter je bureau:
Breng je lichaam in een alerte, ontspannen houding. Loop je lichaam af, begin bij je voeten, contact met de aarde, onderbenen, knieën, bovenbenen. Bewuste aandacht voor je zitvlak, liezen. Onderbuik, wervelkolom, schouders ontspannen, kruin uitgestrekt. Sluit je ogen en ontspan ze bewust. Laat je oogbollen in de kassen zakken en ontspannen. Focus je op het punt midden in je hoofd, achter je ogen. Ontspan dit bewust. Adem vanuit hier en op elke inademing stel je je voor dat je meer ruimte maakt tussen de wervels in je rug. De uitademing volg je langs je ruggengraat naar beneden tot aan je zitvlak, naar de aarde. Na een aantal ademhalingen ga je in deze rust naar je hartstreek. Creëer een positief gevoel van dankbaarheid, geluk, liefde. Steeds als er gedachtes zijn breng je ze hiernaar terug. Blijf bewust in aandacht. Sluit af door een witte cirkel van licht om je heen te trekken. Vanuit deze lichtbol deel je je positieve gevoel met de wereld om je heen.

En 1 voor op vakantie (of gewoon thuis):
Meest ideale is als je heel vroeg opstaat, net voor de zon opgaat. Ga naar buiten. Trek je schoenen uit (indien de omstandigheden dat toestaan). Ga staan. Wiebel met je tenen in de ondergrond, beweeg ze, voel waar je staat. Ga een paar keer op je tenen staan en zak dan bewust met je voeten terug op de grond. Haal je knieën van het slot, kantel je bekken iets naar voren, strek je kruin weg omhoog, je schouders ontspannen en laag, je kin heel iets naar de borst. Sta zo een aantal ademhalingen. Neem je dan voor een stap te gaan zetten. Ga eerst na wat je daarvoor gaat doen: hersenen sturen spieren aan, voet afrollen naar teen, been optillen omhoog, vooruit bewegen, neerzetten, gewicht verplaatsen etc. Deze handeling die je zeer vaak doet maak je heel bewust en volg je helemaal. Neem je tijd. Langzaam aan. Steeds terug met je aandacht naar de stappen die je zet, de veranderingen die je hierdoor in je lichaam voelt. Gedachtes die komen mogen weer weggaan met de wind, in de grond, laat ze rustig gaan. Steeds in aandacht naar de kleine en enorme bewegingen die je lichaam maakt. Eindig als het kan liggend (leg vooraf een matje neer). Laat jezelf zwaar worden. Voel op elke uitademing dat je dieper wegzakt in de aarde. Sluit dan af, beweeg je lichaam zachtjes wakker en begin de dag energiek en positief. Deel dit gevoel met anderen.

Heb je tips en adviezen? Graag! Laat ze me weten.
Geïnteresseerd in (meditatie)training of begeleide meditatielessen bij jou op het werk? Bel voor meer informatie of een proefles: 06-33221153.
Dare to Dive: training en coaching van vandaag. http://www.daretodive.nl/